آشنایی با فولادهای پر کربن

فولاد پر کربن با محتوای کربن بین 0.6٪ و 1.0٪ تعریف می شود. محتوای کربن کمتر، فلز را به عنوان فولاد کم کربن یا فولاد متوسط ​​​​کربن تعریف می کند و آنهایی که درصد بیشتری دارند فولادهای بسیار کربنی هستند. سختی، مقاومت در برابر خوردگی و هزینه همگی متناسب با محتوای کربن این نوع فولاد افزایش می یابد. به همین دلیل است که فولاد پر کربن در چاقوها، شمشیرها، میخ های بنایی و چرخ دنده استفاده می شود. فولاد پر کربن، مانند سایر اشکال فولاد، با ذوب فولاد بازیافتی یا آهن خام، حذف هر گونه ناخالصی، و سپس افزودن عناصر آلیاژی برای تولید ترکیب شیمیایی مناسب قبل از ریخته‌گری یا اکسترود کردن فلز مذاب تولید می‌شود.

فولاد پر کربن فولادی با محتوای کربن 0.6-1.0٪ است. این محتوای کربن با افزایش سختی و شکنندگی ساختار فولاد را تغییر می دهد. فولاد پر کربن به عنوان فولاد ابزار کربنی یا فولاد M2 نیز شناخته می شود. نام M2 از سری M فولادها گرفته شده است که از مولیبدن برای افزایش سختی، استحکام و مقاومت در برابر خوردگی استفاده می کنند.

ساخت فولاد کربن بالا

فولاد مذاب، ذاتاً کربن را در دماهای بالا حل می کند، اما اگر به آرامی سرد شود، معمولاً آن را آزاد می کند. برای ایجاد فولاد با کربن بالا، سازندگان باید از آزاد شدن کربن در هنگام سرد شدن فولاد جلوگیری کنند. برای انجام این کار، فولاد را خاموش می کنند تا سرعت خنک سازی را از حدود 200 درجه سانتیگراد در دقیقه به 1000 درجه سانتیگراد در دقیقه افزایش دهد. کربن زمان لازم برای فرار از ساختار شبکه فلزی را ندارد، بنابراین تنش های داخلی در ریزساختار حفظ می شود. تنش های داخلی بد به نظر می رسد، اما در این حالت، سختی و استحکام فولاد را بهبود می بخشد.

تفاوت فولاد کربن بالا با استیل ضد زنگ

تفاوت بین فولاد پرکربن و فولاد ضد زنگ در این است که فولاد ضد زنگ حداقل 10.5٪ محتوای کروم دارد در حالی که فولاد پرکربن کمتر (یا اصلاً وجود ندارد). اگرچه هر دو محتوای کربن بالایی دارند، کروم فولاد ضد زنگ را در برابر خوردگی مقاوم تر می کند. فولاد پر کربن راحت تر زنگ می زند اما استحکام کششی بهتری دارد.

هزینه فولاد های کربن بالا

فولاد پر کربن نسبت به همتایان ملایم خود گرانتر است زیرا حاوی کربن آلیاژی بسیار زیادی است. با این حال، ارزان تر از فولاد ضد زنگ است که دارای آلیاژ بالایی از کروم و مولیبدن است. قیمت فولاد پرکربن به شکل، عیار، در دسترس بودن و تامین کننده بستگی دارد، اما به طور کلی 800 تا 1000 دلار در هر تن قیمت دارد.

نه، فولاد پر کربن و فولاد پر آلیاژ دو مفهوم متفاوت هستند. در حالی که کربن از نظر فنی یک عنصر آلیاژی است و فولاد پرکربن دارای مقدار قابل توجهی از آن است، این همان فولاد پر آلیاژ نیست. اصطلاح اخیر در مورد فولاد با درصد بالایی از سایر عناصر آلیاژی مانند کروم و مولیبدن به کار می رود. نمونه ای از فولاد پر آلیاژ، فولاد ضد زنگ است که حاوی بیش از 10.5٪ کروم است.

آشنایی با فولادهای پر کربن

فولاد کربن آلیاژی

فولادهای کربنی آلیاژی با افزودن سایر عناصر آلیاژی به فولاد پرکربن تولید می شوند. این کار برای بهبود خواص آنها انجام می شود، اما فقط در صورت لزوم، زیرا فلز را بسیار گرانتر می کند. فولادهای کربنی آلیاژی می توانند شامل ترکیباتی مانند کروم، کبالت، منگنز، مولیبدن، نیکل، تنگستن یا وانادیم باشند. این عناصر را می توان برای بهبود مقاومت حرارتی، استحکام کششی، مقاومت در برابر خوردگی، سختی، چقرمگی و غیره استفاده کرد. یکی از نمونه های رایج فولاد کربن آلیاژی، فولاد ضد زنگ است.

فولاد فنری و فولاد کربن ساده

فولاد کربنی ساده هیچ عنصر آلیاژی مهم دیگری ندارد و بنابراین ارزانترین نوع فولاد پرکربن است. فولاد کربنی ساده به سختی جوش داده می شود، پس از حداقل کشیدگی از بین می رود و به عملیات حرارتی حساس است. فولاد فنری دارای محتوای کربن 0.6-1٪ است و همچنین ممکن است مقادیر مختلفی از نیکل، منگنز، کروم، وانادیم و مولیبدن داشته باشد. با این حال، مهمتر از همه، فولاد فنری باید حاوی سیلیکون باشد تا این نام را به دست آورد. سیلیکون فولاد را انعطاف پذیر می کند و به آن استحکام تسلیم بالایی می بخشد.

فولادهای ابزار

فولاد ابزار با تنگستن، مولیبدن، کبالت و وانادیوم آلیاژ می شود تا دوام و مقاومت در برابر حرارت را افزایش دهد. مقاومت حرارتی فولاد ابزار از تلطیف فلز هنگام گرم شدن جلوگیری می کند زیرا این امر استحکام ابزار را کاهش می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر، راهنمای ما در مورد ترکیب فولاد ابزار را ببینید .

کاربردهای فولاد های کربن دار

فولاد پر کربن یک گزینه عالی برای چاقو است. محتوای کربن قابل توجه این فولاد آن را سخت، بادوام و به راحتی تیز می کند. نکته منفی این است که مستعد خوردگی است. فولاد پر کربن اغلب به صورت قمه و چاقوهای بقا ساخته می شود. فولاد ضد زنگ در مورد چاقوها یک رقیب فولاد با کربن بالا است زیرا در برابر خوردگی مقاومت می کند، اما در عین حال، سختی کمتر و گران تر است.

ماشینکاری فولادهای کربن بالا

گرید فولاد پرکربن مانند فولاد 1060 که دارای 0.6 درصد کربن است، دارای امتیاز ماشینکاری 57 درصد خواهد بود در حالی که فولاد 1095 که دارای 0.95 درصد کربن است، دارای امتیاز ماشینکاری 45 درصد است. محتوای کربن فولاد به طور مستقیم بر درجه ماشینکاری آن تأثیر می گذارد. فولادهای با کربن 0.2 درصد بهترین امتیاز ماشینکاری را دارند. فولادهای با کمتر از 0.2 درصد به جای بریدن پاره می شوند، در حالی که فولادهایی که حاوی بیش از 0.2 درصد هستند به طور فزاینده ای سخت می شوند. همه فولادهای پرکربن بسیار بالاتر از این آستانه 0.2 درصد قرار دارند.

مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی

فولاد با کربن بالا تا حد قابل توجهی در برابر زنگ زدگی مقاومت نمی کند، اگرچه عملکرد بهتری نسبت به همتایان کم کربن خود دارد. زنگ زدگی در فولاد پر کربن با درمان و نگهداری مناسب قابل پیشگیری است. به عنوان مثال، پوشش های محافظ روغن یا رنگ یا تمیز کردن منظم با آب یا مواد شوینده ملایم می توانند به محافظت از سطح در برابر زنگ زدگی و دوام بیشتر آن کمک کنند.

فولاد پر کربن قوی ترین نوع فولاد کربنی است که معمولاً با آن مواجه می شوید. این به طور قابل توجهی از فولاد ضد زنگ، کربن متوسط ​​و کم کربن قوی تر است. تعداد بیشتر اتم های کربن در ساختار شبکه باعث افزایش سختی، استحکام و مقاومت در برابر سایش آن می شود. با این حال، فولادهای آلیاژی خاصی که حاوی کروم و/یا منگنز هستند می‌توانند از استحکام فولاد پرکربن پیشی بگیرند.

فولاد پر کربن نسبت به همتایان کم کربن و متوسط ​​خود در برابر خوردگی مقاومت می کند. به همین دلیل است که اغلب در مخازن تحت فشار و پل ها استفاده می شود. با این حال، فولاد پر کربن به هیچ وجه به درجه ای از مقاومت در برابر خوردگی که در فولاد ضد زنگ مشاهده می شود، ندارد. دومی خواص مقاوم در برابر خوردگی خود را در درجه اول مدیون داشتن حداقل 10.5٪ کروم است. اگرچه مقاومت در برابر خوردگی با محتوای کربن کاهش می یابد، اما نمی توان آن را با محتوای کروم بالا مقایسه کرد. همچنین مهم است که توجه داشته باشید که فولاد با کربن بالا به ویژه در برابر خوردگی ناشی از اسید سولفوریک یا آب نمک آسیب پذیر است.

سوالات متداول فولاد

در این بخش پرسش های متداول شما را پاسخ داده ایم

آیا خرید فولاد در ایران به صرفه است؟

بله قیمت این فولاد ها در فولاد مرکزی دلاکان مقرون به صرفه است.

از کجا فولاد بخرم؟

فولاد مرکزی دلاکان با چندین دهه تجریه در زمینه واردات و توزیع انواع فولاد و استیل بهترین انتخاب برای خرید فولاد می باشد.

آیا فولاد مرکزی دلاکان قابل اطمینان است؟

فروشگاه فولاد مرکزی دلاکان دارای پروانه کسب و نماد اعتماد الکترونیکی می باشد.

خرید فولاد از فولاد مرکزی دلاکان

فولاد مرکزی دلاکان انواع فولاد را با بهترین قیمت در اختیار شما عزیزان قرار می دهد. برای خرید می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و پیش فاکتور تهیه کنید. در صورتی که نام یا مدل فولاد مورد نظر خود را نمی دانید برای دریافت مشاوره با کارشناسان ما در تماس باشید. با معرفی کسب و کار خود، فولاد پرکاربرد تر را به شما معرفی می کنیم.

فولاد مرکزی دلاکان

حال که با فولادهای کربن دار آشنا شدید تنها یک تماس با خرید فولاد و استیل فاصله دارید. برای خرید انواع فولاد و استیل در هر مقطعی می توانید با کارشناسان فروش فولاد مرکزی دلاکان تماس حاصل فرمایید. به این منظور تنها کافیست با شماره های درج شده در انتهای صفحه تماس بگیرید و نام یا مدل محصول مورد نظر خود را پرس و جو کنید.

دسته بندی محصولات فولاد مرکزی دلاکان

انواع میلگرد آلیاژی | دسته بندی محصولات فولاد مرکزی دلاکان | چارت بندی محصولات
انواع ورق فولادی
انواع لوله
آهن آلات ساختمانی
انواع تسمه